digitaalisuus

Digitaalisten ratkaisujen suunnittelu, 5 OP

Ajankohta: 15.11. – 16.12.2025

Koulutus antaa luovan alan osaajille mahdollisuuden syventää osaamistaan digitaalisten ratkaisujen suunnittelussa. Koulutus keskittyy UX/UI-suunnitteluun, prototypointiin ja käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. Koulutuksessa yhdistyy teoria, käytännön harjoitukset ja iteratiivinen oppiminen. Koulutus sopii esim. muotoilijoille, digisuunnittelijoille, graafikoille, tapahtumasuunnittelijoille, pelisuunnittelijoille ja viestinnän ammattilaisille, jotka haluavat kehittää taitojaan ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan. Punaisena lankana on oman hankkeen edistäminen. Se voi olla esimerkiksi oma markkinointisaitti tai työnantajan hanke tai vain idea palvelusta. Koulutus ei vaadi koodaustaitoja.

Sisältö

15.11.2025 – ALOITUSPÄIVÄ 

  • Ohjelman esittely ja tutustuminen / Harri Heikkilä
    UXUI-työkirjan hyödyntäminen läpi opiskelun
  • Miten synnytetään hyviä ideoita nopeasti? / Harri Heikkilä ja Matias Pietilä
    Ideointi ei ole sattumanvaraista, vaan sitä voidaan systemaattisesti kehittää. Käydään läpi luovan ajattelun periaatteet sekä tapoja ylläpitää luovuutta paineen alla. Harjoitellaan nopeita ja tehokkaita ideointimenetelmiä.
  • Keskeiset ideointimenetelmät / Matias Pietilä
    Tutustutaan erilaisiin ideointitekniikoihin. Käydään läpi, miten erilaiset lähestymistavat voivat auttaa uusien näkökulmien löytämisessä ja miten ideoita voidaan kehittää eteenpäin ryhmässä.
  • Prototypointi ja iterointi ideoinnin tukena / Matias Pietilä
    Hyvät ideat on testattava ennen kuin niitä kannattaa viedä pidemmälle. Harjoitellaan, miten ideaa voi kehittää ketterästi ja iteratiivisesti ilman raskasta tuotantoprosessia.

22.11.2025 – PROTOTYYPPAUS

  • Prototyyppaustyökalu-Figman haltuunotto / Ville Tervo
  • Oman hankkeen toiminnallisen prototyypin rakentamisen aloittaminen

29.11.2025MUOTOILIJAN TUTKIMUSMENETELMÄT 

  • UXUI-suunnittelun hyvät käytännöt eli heuristiikat / Harri Heikkilä
    UXUI-suunnittelun psykologinen pohja ja mobiilisuunnittelun erityispiirteet
  • Miksi käyttäjätieto on tärkeää? / Lotta Holm
    Tässä osiossa käydään läpi, miten käyttäjätutkimus tukee suunnittelutyötä, miten tutkimusta voidaan tehdä ketterästi ja kuinka pienelläkin panostuksella voidaan saavuttaa merkittäviä oivalluksia.
  • Keskeiset käyttäjätutkimusmenetelmät / Lotta Holm
    Tutustutaan tehokkaisiin ja käytännöllisiin menetelmiin, joilla voidaan kerätä käyttäjätietoa ilman raskaita tutkimusprosesseja. Keskustellaan siitä, milloin kevyt tutkimus riittää ja milloin tarvitaan syvällisempää analyysiä.
  • Tulostenanalysointi ja soveltaminen / Sami Pekkala Käyttäjätutkimuksen tulokset ovat hyödyttömiä, ellei niitä osata analysoida ja muuttaa konkreettisiksi oivalluksiksi. Käydään läpi menetelmiä, joilla tutkimusaineistosta voidaan erottaa olennaiset löydökset ja muuttaa ne suunnittelua tukeviksi päätöksiksi. 

3.12.2025 – KÄYTTÄJÄTESTAUSPÄIVÄ

  • Käyttäjätestauksen toteuttaminen / Harri Heikkilä
  • Käytännön hands-on-harjoitukset  / Harri Heikkilä

10.12.2025 – VIESTINTÄ JA ESITTÄMINEN

  • Presentaatio-ohjelmistojen tehokas hyödyntäminen / Harri Heikkilä
    Tehokas esittäminen ei tarkoita monimutkaisia dioja vaan selkeää ja vaikuttavaa kerrontaa. Keskustellaan siitä, miten data ja löydökset voidaan esittää vakuuttavasti.
  • Pitchaus ja sidosryhmäviestintä / LAB
    Miten esittää oma idea nopeasti ja vakuuttavasti? Käydään läpi pitchauksen rakenne ja harjoitellaan esittämistä eri kohderyhmille. Keskustellaan siitä, miten muotoilijat voivat myydä ideansa asiakkaille, rahoittajille tai työnantajille.
  • Esiintymiskoulutus / LAB
    Osallistujat pitävät Pecha Kucha -esityksen, jossa harjoitellaan tiivistämistä ja nopeaa visuaalista esittämistä

16.12.2025 – YHTEENVETOPÄIVÄ

  • Oman hankkeen esittelyt, kertaus ja palaute
Lisäksi ennen kurssia osallistujien tulee tehdä lyhyt ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä julkaistaan 22.9. kun ilmoittautuminen on päättynyt ja osallistujat hyväksytään kurssille. Tehtävä tulee olla tehtynä ennen varsinaisen kurssin alkua. 
Osaamistavoitteet
  • Osallistuja osaa hyödyntää moderneja UX/UI-menetelmiä oman hankkeen kehittämisessä
  • Osallistuja osaa suunnitella ja testata digitaalisia prototyyppejä käyttäjälähtöisesti ja monimenetelmällisesti
  • Osallistuja osaa esitellä oman suunnitteluratkaisunsa visuaalisesti ja sisällöllisesti vakuuttavasti
Toteutustapa
  • Lähi- ja etäopetus (Zoom & kampus)
  • Yksilö- ja ryhmätyöskentely
  • Oman hankkeen kehittäminen iteratiivisesti tuplatimanttimallin avulla
Ajankäyttö
  • 6 koulutuspäivää (3 kampuksella, 3 etänä)
  • Kotitehtävät ja oma projektityö
  • Ennakkotehtävä
Kohderyhmä
  • Koulutus on tarkoitettu muotoilun, graafisen suunnittelun, digisuunnittelun, viestinnän ja tapahtumasuunnittelun ammattilaisille, jotka haluavat kehittää digitaalista osaamistaan ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.
  • Lähtötaso: Ei vaadi koodaustaitoja. Suositellaan erityisesti henkilöille, joilla on visuaalista tai suunnittelullista taustaa.

Ajankohta: 15.11. – 16.12.2025 

Kurssipäivät:

  • Lauantai 15.11.2025, klo 10-16.30 / LAB Kampus, Lahti
  • Lauantai 22.11.2025, klo 10-16.30 / Zoom
  • Lauantai 29.11.2025, klo 10-16.30 / Zoom
  • Keskiviikko 3.12.2025, klo 10-16.30 / LAB Kampus, Lahti
  • Keskiviikko 10.12.2025, klo 10-16.30 / LAB Kampus, Lahti
  • Tiistai 16.12.2025, klo 10-13 / Zoom

Haku koulutukseen on päättynyt.

Osaamistavoitteet 

  • Osallistuja osaa hyödyntää moderneja UX/UI-menetelmiä oman hankkeen kehittämisessä
  • Osallistuja osaa suunnitella ja testata digitaalisia prototyyppejä käyttäjälähtöisesti ja monimenetelmällisesti
  • Osallistuja osaa esitellä oman suunnitteluratkaisunsa visuaalisesti ja sisällöllisesti vakuuttavasti

Sisältö 

  • Käyttöliittymäsuunnittelun teoreettinen tausta
  • UXUI-suunnitelun hyvät käytännöt ja sanasto
  • Luovan ideoinnin ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
  • Prototypointi: Figma ja käyttäjätestaus
  • Viestintä, pitchaus ja esitystaitojen kehittäminen

Toteutustapa 

  • Lähi- ja etäopetus (Zoom & kampus)
  • Yksilö- ja ryhmätyöskentely
  • Oman hankkeen kehittäminen iteratiivisesti tuplatimanttimallin avulla

Ajankäyttö 

  • 6 koulutuspäivää (3 kampuksella, 3 etänä)
  • Kotitehtävät ja oma projektityö
  • Ennakkotehtävä UX/UI-työkirjasta

Kohderyhmä 

  • Koulutus on tarkoitettu muotoilun, graafisen suunnittelun, digisuunnittelun, viestinnän ja tapahtumasuunnittelun ammattilaisille, jotka haluavat kehittää digitaalista osaamistaan ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.
  • Lähtötaso: Ei vaadi koodaustaitoja. Suositellaan erityisesti henkilöille, joilla on visuaalista tai suunnittelullista taustaa.

Ajankohta: 15.11. – 16.12.2025 

  • Kurssipäivät:
    • Lauantai 15.11.2025, klo 10-16.30 – LAB Kampus, Lahti
    • Lauantai 22.11.2025, klo 10-16.30 – Zoom
    • Lauantai 29.11.2025, klo 10-16.30 – Zoom
    • Keskiviikko 3.12.2025, klo 10-16.30 – LAB Kampus, Lahti
    • Keskiviikko 10.12.2025, klo 10-16.30 – LAB Kampus, Lahti
    • Tiistai 16.12.2025, klo 10-13 – Zoom

Haku koulutukseen aukeaa 18.8.2025 klo 8.00 ja sulkeutuu 19.9.2025 klo 23.59.

Scroll to Top